Selasa, 10 Mac 2009

DEMI BUAH TIN DAN ZAITUN?




"DEMI (buah) Tin dan (buah) Zaitun, dan demi Bukit Sinai, dan demi kota (Makkah) yang aman ini. Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya. Kemudian Kami kembalikannya ke tempat yang serendah-rendahnya (neraka), kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh. Maka bagi mereka, pahala yang tiada putus-putusnya." (Surah at-Tin, ayat 1-6)

sedikit fakta buah tin dan zaitun:

Tin adalah buah-buahan yang mengandung zat sejenis alkalin yang mampu menghilangkan keasaman pada tubuh. Zat-zat aktif yang terdapat dalam buah tin adalah sejenis zat-zat pembersih yang bisa dipakai untuk mengobati luka luar dengan cara melumurinya.

Unsur yang terkandung dalam buah Tin adalah karbohidrat, protein, dan minyak. Buah Tin juga mengandung yodium, kalsium, fosfor, zat besi, magnesium, belerang (fosfat), chlorin, serta asam malic dan nicotinic.

Hasil penelitian lebih lanjut menyebutkan bahwa buah Tin termasuk buah yang dapat merangsang pembentukan hemoglobin darah, cocok sebagai obat penyakit anemia. Disamping itu buah Tin juga mengandung kadar glukosa yang cukup tinggi

5 ulasan:

  1. Ayat Al=Quran ini juga menjelaskan hubungan diantara tiga negeri utama iaitu, Palestine yang subur dengan pokok Tin dan anggur (kelahiran Nabi Isa), Nabi Musa di Mesir ( Bukit Thursina) dan Nabi Muhammad di Makkah.

    BalasPadam
  2. ya..tq pok li komen...ada apa pada negara kalau tiada pemimpim yang melaksanakan al quran n sunnah

    BalasPadam
  3. komen Pok Li penuh info..trima kasih Pok Li..tak berape minat buah Tin..mase mak bawa balik dari Mekah..tak leh nak makan..tapi khasiatnye banyak tu..rugi plak kalo tak makan..
    Terima kasih juga untuk komen balas.
    huhu..Lillah,moga dipelihara dan ujian yang menimpa mengajar seglanya tntang hidup:)

    BalasPadam
  4. Buah tin kat damsyik(syiria)- tempat kelahiran nabi nuh

    Buah zaitun dulu banyak kat baitulmaqdis- isa

    Bukit senai di mesir- tempat musa

    Balad(negeri ini)- tempat Ibrahim dan Muhammad

    BalasPadam
  5. fahana...moga di ajar erti hidup..

    pendekar...tq bg tambah info..

    BalasPadam

peace and democracy

Template by:
Free Blog Templates