Rabu, 8 April 2009

cermin


den teringat pesan dan kata Nabi Muhammad, “Seorang yang beriman itu adalah cermin kepada saudaranya.”

Kata-kata baginda yang ringkas tetapi memberi makna mendalam. Nabi Muhammad hanya mengibaratkan seorang muslim kepada muslim yang lain dengan objek cermin. Mesti ada sebab-sebabnya.

Ciri-ciri cermin

den pun cuba bahagikan kepada dua untuk menerangkan ciri-ciri cermin ini.

Pertama
, bagaimana kita cirinya yang perlu kita ambil.

Kedua, ciri-ciri cermin yang perlu kita berhati-hati.

Kenapa kita pula yang kena berhati-hati? Kerana Nabi Muhammad telah mengibaratkan kita sebagai cermin. Cuma kita kurang berhati-hati dengan sifat kita yang seperti cermin.

Ciri paling umum sesuatu cermin adalah pantulan(reflection). Apabila kita berdiri di depan cermin, akan wujud imej kita di cermin tersebut. Itulah yang dipanggil sebagai pantulan. Sifat pantulan inilah yang perlu ada bagi setiap orang muslim, tidak kira jurujual, doktor, mahupun perda menteri ( najib pm ke 6 tahniah )

p/s..den mano

5 ulasan:

  1. Bercermin. Lihar diri dah semakin tua :)

    BalasPadam
  2. pok li...hehehe..xpe..kita umur makin meningkat..sy pun dh nmpk ua ckit2..hehe umur bru 24..

    BalasPadam
  3. mak selalu belek muke kat cermin..nampak kedut..huhu..but she the beautiful one women in my life..hehe..ingat kan umur pun kekdang mengingtkan kita pada kematian..huhu.

    BalasPadam
  4. fahana...mak sy pun tercantik...awek2 pun kalah..hehe...sdp cium kedut2 mak tu...ingtkan kita akan tua nnti..kan fahana..

    BalasPadam
  5. ok..our mum is sangat cantik..hikhik..kalau dpanjangkan umur untuk hidup dan kumpul kebajikan sampai tua..macam mane muke kita bile dah tua?hehemakin comey kot..hikhik

    BalasPadam

peace and democracy

Template by:
Free Blog Templates