Jumaat, 10 April 2009

7 tahun gelap 7 tahun siang

sekadar mengingatkan...

Dalam surah Yusof ayat 47-49, Allah berfirman, "Yusof berkata, 'Hendaklah kamu bertanam selama tujuh tahun sebagaimana biasa dan apa yang kamu tuai hendaklah kamu biarkan di bulirnya kecuali sedikit yang kamu ambil untuk dimakan. Kemudian sesudah itu akan datang tujuh tahun yang amat sulit yang memerlukan kamu memakan apa yang kamu simpan kecuali sedikit yang kamu biarkan dalam simpanan. Kemudian setelah itu akan datang tahun yang padanya manusia dikurniakan hujan dan ketika itu mereka memerah anggur'."




p/s...skrg kita dh mula di puncak 7 tahun sulit ( ekonomi hancur )
Ayat ini menekankan tentang perancangan yang strategik. Mereka yang gagal untuk merancang sebenarnya sedang merancang untuk gagal.

4 ulasan:

  1. aku kmbali dalam proses tuk mmbaca dan mmhami ayatNYA..hawa nafsu bisikan syaitan ni memang susah gak nak tewaskan..huhu..xde mnusia pun nk rncang untk gagal...cume ksilapan kita merancang dan menybbkan kita lah yang gagal merancang..macam same je ke?huhu..
    blajar untuk mrancang dgn baik..otak sntiasa trfikir mana dulu yang lebih baik..

    BalasPadam
  2. fahana,...sunguh enak bhsa fahan..betol sy setuju...sy baru blik dri gua wang burma...menkjubkan..jemput la ke sini...

    BalasPadam

peace and democracy

Template by:
Free Blog Templates