Jumaat, 6 Februari 2009

sahabat perjuangan


sahabat yang baik adalah anugerah yang tidak ternilai daripada Allah.
sahabat yang baik penunjuk jalan, penguat langkah dan azam, pendamping yang akan selalu mengingatkan untuk bersungguh-sungguh berusaha membuat bekal negeri abadi. Manusia yang lemah seperti kita tentunya memerlukan sahabat,
untuk berkongsi suka dan duka, untuk mengingatkan kala terleka, untuk menemani kala beramal ibadat agar lebih bersungguh-sungguh, demi bersama meraih syurgaNya.

Seorang Nabi Allah, Nabi Musa AS pun memerlukan teman lantas baginda berdoa kepada Allah agar mengurniakan teman penguat langkah, teman ke syurga.

"Dan jadikanlah untukku seorang pembantu dari keluargaku, iaitu (Harun), saudaraku, teguhkanlah kekuatanku dengan (adanya) dia, dan jadikanlah dia teman dalam urusanku, agar kami banyak bertasbih kepadaMu, dan banyak mengingatiMu, sesungguhnya Allah Maha Melihat Keadaan kami" (20:29-35)

4 ulasan:

  1. walaupun bukan seagama,walaupun bukan saudara,tapi kita manusia saling memerlukan dan melengkapi.Sahabat setia duka dan duka bukan mudah dicari..mungkin seorang dalam hidup kita.tapi untuk diri kita,berusaha menjadi seramai mungkin kepada sahabat yang lain

    BalasPadam
  2. ya betol tu fahana...tq rajin singah blog sy..cbuk ckit la maein2

    BalasPadam
  3. yup!kita memang memerlukan sahabat dalam kehidupan seharian ini...

    BalasPadam
  4. benar padel kopak..sedap name kamu..tq singgah

    BalasPadam

peace and democracy

Template by:
Free Blog Templates